Redakcja KR

oSKARY 2018

Los Ultrangeles, 05.03.2018

Za nami niezwykły rok w polskim ultra i ultratrailu. Sukcesów, jakie osiągnęli w minionych miesiącach nasi: zawodnicy, zawodniczki, organizatorzy, wolantariusze i w ogóle wszyscy miłośnicy biegania na bardzo długich dystansach, było tyle, że gdybyśmy chcieli je wszystkie wymienić, zabrakłoby nam… miejsca na serwerze. Dlatego – wzorem Amerykańskiej Akademii Filmowej – powołaliśmy na tę okoliczność nowe ciało (Polską Akademię Ultramaratońską), i uhonorowaliśmy tych, którzy w minionym roku dokonali na naszym błotno-skalisto-asfaltowym podwórku rzeczy najbardziej spektakularnych. Przed Wami oSKARY 2018 – oto lista nagrodzonych!

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE

oSKARĘ w pierwszej kategorii otrzymują… Biegi w Szczawnicy za zimę w środku wiosny. Do dziś zastanawiamy się, jak Kuba z Elizą i Bartkiem to zrobili. I jeszcze Kapitana Planetę zaprosili!

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

No i tutaj mieliśmy potężny dylemat. Bo koncentracja talentu, pomysłowości i pracowitości wśród polskich fotografów wyspecjalizowanych w ultra, jest większa niż zawartość błota w błocie na trasie Łemkowyny. Dlatego dokonaliśmy wyboru nieoczywistego i oSKARĄ nagradzamy… Piotra Oleszaka za wyjątkową sesję z Davidem Laneyem, którą wykonał w Chamonix podczas UTMB 2017. Dzięki niej magazyn ULTRA z Amerykaninem na okładce kupiło dużo ludzi dotychczas niezainteresowanych naszą dyscypliną. And the oSKARA goes to... COOL GUY, Peter Oleshack!

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

oSKARA 2018 za najlepszą scenografię wędruje w zbójeckie ręce, czyli do… organizatorów Ultrajanosika. Bo takich scen jak te uchwycone na zdjęciach Janko Haręzy z zeszłorocznej edycji imprezy, jeszcze w naszej karierze biernych obserwatorów nie widzieliśmy!

NAJLEPSZY MONTAŻ

Nagrodę otrzymują… goście, którzy wpadli na pomysł, żeby zmontować jedną imprezę z trzech różnych pasm górskich. oSKARA za najlepszy montaż wędruje do organizatorów Triady – Etapowego Biegu Górskiego

NAJLEPSZY DŹWIĘK

BUGT za: huk wiatru na grani, doping na szlaku i grzmoty nadchodzącej burzy. Byliśmy, widzieliśmy, słyszeliśmy!

NAJLEPSZA PIOSENKA

Wiadomo. Wiewiórka na Drzewie i „Rzeźnik”.

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

Kolejna stopuetka wędruje nad morze (a właściwie nad zatokę). Zrobić na wysokości (prawie) 0 m n.p.m. imprezę, po której człowiek się czuje, jakby przebiegł Alpy, to trzeba umieć. Peruka Sondre Amdahla też jest w dechę. Trójmiejski Ultra Track, oSKARA za najlepszą charakteryzację jest Wasza!

NAJLEPSZE ULTRA NIEPOLSKOJĘZYCZNE

Na chwilę pozostajemy na północy i w tej kategorii nagradzamy Kaszubską Poniewierkę. Za promocję lokalnych: tradycji, jedzenia i – oczywiście – Kaszëbskô mowo!

NAJLEPSZE ULTRA KRÓTKOMETRAŻOWE

Bieg Marduły. Niby nie ultra, a potrawi sponiewierać bardziej niż Poniewierka. Wspaniała atmosfera, wspaniały wycisk, wspaniała meta. No i Taterki nasze ukochane!

NAJLEPSZE KOSTIUMY

Tu mieliśmy dylemat. W zaocznej rywalizacji BUFF Team Polska vs Salco Garmin Team subiektywną decyzją jury górą jednak BUFF. Za piękną prezentację na okładce ULTRA #13 uchwyconą szkiełkiem i okiem Jana Nyki.

NAJLEPSZE ULTRA ANIMOWANE

Zimowy Ultramaraton Karkonoski im. Tomka Kowalskiego. Z dwóch powodów: pierwszy – impreza po zakończeniu biegu to najlepsza ultraanimacja w tym kraju, zdarza się nawet, że przybiera postać… poklatkową! Drugi powód to zdjęcia. To nie może być prawda, to jakiś animowany, komputerowy majstersztyk!

NAJLEPSZE ULTRA DOKUMENTALNE

UTMB. A konkretnie „Polskie UTMB”, czyli świadectwo wielkich rzeczy, jakich dokonali podczas ostatniego „Światowego Szczytu Trailu” Polacy. Zajawka dokumentu Marcina Rosłonia „Polskie UTMB” TUTAJ, a całość do obejrzenia na antenie telewizji Canal+.

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

„Wierny Ogrodnik" po ciśniańsku, czyli... Jacek Gardener za Rzeźnika Enigmę. Zdecydowana większość uczestników tego szalonego, nieprzewidywalnego biegu, była zachwycona koncepcją zawodów i pomysłowością scenarzysty. Mr. Jack Gardener, oSKARA 2018 jest Twoja!

NAJLEPSZY ULTRAS DRUGOPLANOWY

No to przechodzimy do pierwszej kategorii z tych, na które wszyscy najbardziej czekacie. Nie chcemy Was trzymać w niepewności, więc bez zbędnej zwłoki ogłaszamy, że oSKARĘ za najlepszy drugi plan w 2017 r. otrzymuje… Paweł „Pigmej” Krawczyk za: podium na Cortina Trail, istny wybuch formy po czterdziestce oraz za podejście do biegania po górach bardzo bliskie naszemu sercu!

NAJLEPSZA ULTRASKA DRUGOPLANOWA

Skromna dziewczyna z Łodzi. Niczego nie dostała od losu za darmo, na wszystko musi ciężko zapracować. Jako jedna z niewielu zawodniczek w Polsce łączy bieganie po płaskim i po górach na najwyższym poziomie. Jedna z bohaterek filmu „Biegacze” oraz głośnego wywiadu i okładki „Wysokich Obcasów”. Według Ultraakademii najlepszą ultraską drugoplanową w roku 2017 była... Agata Matejczuk! Gratulujemy i trzymamy kciuki za pierwszoplanową rolę na UTMB 2018!

NAJLEPSZY ULTRAS

Dwa słowa: Marcin Świerc. Za: CCC i wzniesienie polskiego ultratrailu o POZIOM wyżej!

NAJLEPSZA ULTRASKA

Nasza biegająca Nicole Kidman, czyli… Patrycja Bereznowska. Mistrzyni i rekordzistka świata w biegu 24 h, zwyciężczyni legendarnego Spartathlonu, a przy tym dobra, wrażliwa i wyjątkowo urocza dziewczyna. Największa obecnie ambasadorka polskiego ultra na świecie. Pati, oSKARA 2018 jest Twoja!

NAJLEPSZE ULTRA

Za: organizację na najwyższym poziomie, najbardziej uśmiechniętych wolontariuszy, najsmaczniejszą zupę, sauny i banie na mecie, prawdopodobnie najbardziej tajemniczą trasę w Polsce, a – przede wszystkim – za wprowadzenie reprezentanta naszego kraju do światowej elity zwanej Ultra-Trail World Tour, oSKARĘ 2018 w tej kategorii otrzymuje… Łemkowyna Ultra-Trail!

***

Jednak oSKARY nie byłyby Oskarami, gdyby nie... wyróżnienie za najlepszą kreację na szlaku w 2017 r.! Werdykt Ultraakademii jest następujący:

NAJLEPIEJ UBRANY ULTRAS

Jest nim Ryan Gosling z Nowego Targu, czyli... Piotr Biernawski, który – zupełnie przypadkiem – w dniu naszej uroczystej gali obchodzi urodziny. Piotr, życzymy Ci 100 lat i 100 tysięcy kilometrów (w obu przypadkach przynajmniej)! Kolorowa elegancja lub jak kto woli eleganckie kolory towarzyszą mu zawsze – od Bieszczad, przez Tatry, po Karkonosze. I w akcji i w cywilu barwny ptak polskiego ultratrailu zawsze zwraca uwagę publiczności!

NAJLEPIEJ UBRANA ULTRASKA

Nazwa Fanpage'a zobowiązuje. Górski styl na najwyższym poziomie to znak rozpoznawczy... Natalii Tomasiak. Decyzją jury niniejszym zapada jednogłośny, niepodważalny i... salomonowy wyrok!

***

Wszyscy wymienieni zostaną przez naszą redakcję nagrodzeni (oczywiście jeśli będą chcieli) wyjątkowymi stopuetkami z limitowanej serii ULTRA (jakość zapewnia Nessi). Dziękujemy za udział w naszej zabawie, a oSKARY prezentują się tak:

oSKARA pozłacana (ZAMÓW TUTAJ)

oSKARA z domieszką ubrudzonej pomarańczy (ZAMÓW TUTAJ)

(zdjęcia z czerwonego dywanu – wrrróc! – tartanu dzięki uprzejmości Karoliny Krawczyk i Oli Pucek)

***

oSKARY wracają za rok, a tymczasem pamiętajcie:

Biegam ultra, nie śmiecę!